Als je je als moeder onzeker voelt

Als je je als moeder onzeker voelt

We leven in een van de meest bizarre tijden ooit. De Corona crisis leek even wat minder grip te hebben op onze maatschappij, maar met de meest recente ontwikkelingen, stijgen de cijfers weer de pan uit. Ik hoor een hoop onzekerheid om me heen. Moeders die enorm worstelen met deze onzekerheid. Wat als deze semi lockdown niet werkt en we straks in een totale lockdown gaan? Wat als de scholen weer gaan sluiten? Wat als mijn eigen bedrijf omvalt of mijn partner zijn baan verliest? Het brengt enorm veel onzekerheden met  zich mee.

Die andere moeders hebben er schijnbaar geen moeite mee

Maar ook binnen het moederschap voelen veel mama’s zich onzeker. Als je om je heen kijkt, in real life of op soial media, lijkt het alsof andere moeders het allemaal ogenschijnlijk makkelijk af gaat. Veel moeders voelen zich dan te kort schieten of krijgen een faal gevoel van binnen. Zo zonde, want die andere mama’s lijken het wellicht allemaal voor elkaar te hebben, maar schijn kan bedriegen. Wie weet heeft die ene moeder net een huilbui achter de rug omdat ze zich heel rot voelt. Of misschien moet die andere mama en haar partner elke maand de eindjes aan elkaar knopen en hebben ze veel stress omtrent de financiën binnen hun huishouden.

Ieder huisje heeft zijn kruisje

Dit portretteren mensen vaak niet op social media, dus dat krijg je niet te zien. Mijn oma zei altijd: ”ieder huisje heeft zijn kruisje.” En zo is het echt. Dus stop met jezelf te vergelijken met die andere moeders. Je weet simpelweg niet hoe het er daar achter de schermen aan toe gaat. Jezelf vergelijken met anderen zorgt er veel al voor dat jij als moeder aan het korstte eind trekt. Omdat je constant een gevoel van falen en onvrede ervaart. Dus probeer te kijken naar wat er in jouw leven wel goed gaat. Kijk naar de dingen waar je dankbaar voor bent en schrijf ze aan het einde van de dag op. Zo verschuif je de focus van naar wat er in jouw ogen allemaal mis gaat naar wat er eigenlijk allemaal goed gaat op een dag.

Focus on the good

Probeer ook elke dag te benoemen wat je zelf goed hebt gedaan die dag. Dat kunnen kleine dingen zijn, zoals: ik heb lekker gekookt vandaag of ik heb vandaag gesport. Het hoeft niet allemaal groots en meeslepend te zijn. Ook de kleine dingen tellen mee. Al die kleine dingen tezamen maken dat je progressie boekt. De niet zo roze wolk gedachten zijn vaak onbewust al dagen, soms weken en heel soms al maanden aan het sluimeren in je brein. Als je bovenstaande toepast, zorg je ervoor dat deze negatieve gedachten niet langer zoveel vat hebben op jou of op je leven als mama.

Ben je onzeker en wil je er vanaf?

Merk je dat je je vaak onzeker voelt en constant het gevoel het tekort te doen als moeder? Mail dan naar info@froufroubegeleiding.nl. Ik ga je hiermee helpen en zorgen dat je weer lekker in je vel komt te zitten.