Focussen op het positieve werkt echt!

Focus op wat goed gaat werkt echt

Nu we inmiddels zeven weken in deze Corona crisis zitten, begint de verveling toe te slaan. De meesten van ons houden zich goed aan de #stayhome en aan de anderhalve meter regel. Dat is super fijn, want hierdoor daalt het aantal IC bedden en de sterfgevallen door Corona nemen ook af. Aan de andere kant zitten we en masse aan huis gekluisterd en lijkt iedere dag hetzelfde. Het is net als in de film “Groundhog Day.” Als je hem nog niet kent: ga hem kijken, het is echt een klassieker!

Het lijkt soms zo uitzichtloos

Als je al weken thuis zit met je partner en je kindje(s) en er verandert weinig aan de huidige situatie, dan kan dat leiden tot sombere en ook angstige gevoelens. Ja, de scholen en KDV’s gaan weer open. Maar met allerlei aanpassingen en regels. Wat in de praktijk betekent dat je kind bijvoorbeeld nog steeds maar een dag in de week naar school gaat of twee keer een halve. Of dat je kindje maar twee uurtjes per keer naar de opvang mag. Natuurlijk, is dat hartstikke fijn en brengt dit soelaas in deze bizarre tijden. Maar het leeuwendeel moet je als ouders nog steeds zelf handlen. Dus wat doe je als het je allemaal even teveel wordt? Hoe pak je het aan als je het gevoel hebt in een uitzichtloze situatie te zitten?

Het hoort erbij

Allereerst is het belangrijk dat je je realiseert dat dit allemaal hartstikke normaal is. Heel veel ouders gaan hier doorgeen en hebben moeite met de huidige situatie. Dus probeer dit ook tegen jezelf te zeggen: “ik ben niet alleen, het gaat weer voorbij, ook dit komt ooit weer goed”, etc. Het normaliseren van je gedachten en emoties is belangrijk, zodat je je niet zo eenzaam voelt in deze barre tijden.

Accepteer je emoties

Daarnaast is het belangrijk dat je je emoties accepteert. Of het nu boosheid is, angst of teleurstelling: het mag er allemaal gewoon zijn. Van oudsher zijn we als mens geneigd om te vechten of te vluchten voor dingen die voor ons onaangenaam voelen. Deze hele Corona crisis voelt voor de meesten van ons alles behalve fijn. Dus natuurlijk wil je hier dan ook van weg rennen. Probeer dit niet te doen en zie of je eens met nieuwsgierigheid naar je gevoelens kan kijken. Wat voel ik nu eigenlijk? Welke gedachte hoort daarbij? En probeer er dan niet over te oordelen. Dat heeft geen enkele zin namelijk. Sterker nog: je maakt de sombere gevoelens hier alleen maar erger mee.

Praat erover

Praat ook over je soms moeilijke gedachten en emoties. Het alleen op willen lossen werkt negen van de tien keer niet. Het opengooien van wat je bezighoudt kan helend werken. Vaak voel je je daarna opgelucht en vrijer, dan daarvoor toen je het no allemaal alleen wilde doen. Praat erover met je partner of een goede vriendin, je zus, wie dan ook. Als jij je maar goed en veilig voelt bij deze persoon.

Focus on the good

Als laatste is het heel belangrijk dat je je gaat focussen op wat er wel goed gaat in je leven. Corona heb je niet in de hand. De opgelegde en noodzakelijke maatregelen ook niet. Wat je wel in de hand hebt, is hoe jij ermee om gaat. Als je gaat kijken naar wat je nog wel kan doen op een dag of stil staat bij wat je momenteel wel leuk vindt aan je leven, wordt je gemoedstoestand beduidend beter. Schrijf het desnoods elke avond op in een boekje en lees het nog eens terug. Ook op de dagen dat het allemaal heel zwart lijkt en je nergens zin in hebt. Er is vaak altijd wel iets om dankbaar voor te zijn. Dus probeer daarbij stil te staan en dit uit te vergroten. Maak dit zo groot mogelijk! Want ook dat draagt bij tot een positievere mindset.

Wil je je ook positiever voelen?

Merk je dat je niet goed in je vel zit en deze Corona crisis dit erger maakt? Mail dan naar info@froufroubegeleiding.nl. Ik ga je hier doorheen helpen!