Als de Corona crisis je angsten aanwakkert

Als de Corona crisis je angsten aanwakkert

Deze week gaan de KDV’s en scholen weer open. Voor veel ouders een enorme opluchting na al het multitasken en overvraagd worden van de afgelopen maanden. Nu, na acht weken gaat alles langzaamaan weer opstarten, beginnen of hervatten. Ik vind het zelf heel fijn dat het oude leven weer een beetje terugkomt. Ik zeg met opzet een beetje, want we zijn nog lang niet terug bij het oude leven. Maar het begin is gemaakt en dat brengt voor veel ouders hoop. Echter, zijn er ook moeders en vaders voor wie dit anders voelt. Deze ouders vinden het lastig om alle veiligheid die ze in hun gezin in de afgelopen periode hebben opgebouwd, weer los te laten en dat is heel begrijpelijk.

Veel angst

Ik zie veel moeders in mijn praktijk en om mij heen die worstelen met angsten. Angst om ziek te worden, om een dierbare te verliezen of dat hun kindje besmet raakt met het virus. Zolang je in je quarantaine bubbel zit en het Corona virus voor je gevoel buiten de deur kan houden, voelt dit veilig. Maar als je kindje weer naar de opvang of naar school gaat, komt hij of zij weer in aanraking met andere kinderen en volwassenen. Dit betekent automatisch ook meer blootstelling aan potentiële Corona patiënten. Veel mensen weten nog niet of ze het virus (al gehad) hebben, omdat het testen op Covid 19 nog in de opstartfase zit.

Schijnveiligheid

Daarom wordt er ook aangeraden om zoveel mogelijk thuis te blijven en nog steeds voor de echt noodzakelijke dingen naar buiten te gaan. Ik zie echter overal weer mensen massa’s ontstaan, zowel in de stad als op het strand, de bossen, etc. Dus die relatieve veiligheid die je hebt opgebouwd als gezin, komt voor veel ouders in het gedrang. Nu was deze veiligheid een soort schijnveiligheid, want je had het eerst ook niet onder controle. Het Corona virus kon immers nog steeds bij jullie als gezin komen. Maar de situatie voelde voor jullie relatief veilig, zo in jullie quarantaine bubbel. Dit geeft voor angstige moeders dan weer een gevoel van controle. Op dit moment moet je die controle weer loslaten en dat is voor deze moeders die sneller last hebben van angsten, extra moeilijk. Dat is mijns inziens heel begrijpelijk.

Beren op de weg

Veel mama’s die ik zie in mijn praktijk voelen angst en zien veel beren op de weg. Hoe begrijpelijk ook, het denken in doomscenario’s heeft niet zoveel zin. Je weet namelijk helemaal niet wat er gaat gebeuren. Dus het invullen van wat er misschien zou kunnen gaan gebeuren kost je nodeloos veel energie.  Deze energie heb je juist zo hard nodig voor je gezin en voor jezelf. Voor jou als moeder voelt dit alles als een reële angst, maar meestal is dit niet zo. Door de angsten te aanvaarden voor wat ze zijn: van voorbijgaande aard, zullen ze minder vat op je krijgen. Daarnaast is het ervaren dat bepaalde dingen weer goed komen of wel los lopen, ook heel belangrijk. Dat geeft weer een gevoel van vertrouwen. Weet dat deze angsten jou niet definiëren. Het zegt niks over wie je bent of over jouw capaciteiten als moeder. Onthoud: je bent niet wat je denkt.

Loslaten 2.0

Deze week staat dan ook in het teken van loslaten 2.0. Hoe fijn het ook is dat je weer wat tijd voor jezelf hebt, dat andere stukje vol onzekerheid en angst is er soms ook en mag er ook gewoon zijn. Benader jezelf met een milde blik en wees niet te streng voor jezelf. Leg de lat zo laag mogelijk voor jezelf. Je mag dit spannend vinden. Dat is echt helemaal oké. Accepteer je gedachten en laat ze vervolgens gaan. Je bent hier niet alleen in, er zijn veel moeders die hiermee worstelen op dit moment. Praat erover met andere moeders in je nabije omgeving of iemand anders waarbij je je veilig voelt. Gooi het open, dat geeft weer wat lucht.

Wordt je overspoeld door angst en onzekerheid?

Merk je dat je wakker ligt door bovenstaande en dat je wordt overspoeld door stress en angstige gedachten en emoties? Mail dan naar info@froufroubegeleiding.nl Ik ga je hiermee helpen!