5 manieren hoe je je selfcare kan verbeteren als moeder -
Hoe je jezelf terugvindt na de bevalling

December 6, 2022

5 manieren hoe je je selfcare kan verbeteren als moeder

falen, self care'

Ook jij verdient het om beter voor jezelf te zorgen, lieve mama

 Voor jezelf zorgen, het is iets wat de meeste moeders vaak vergeten. Niet omdat je het niet wil of belangrijk vindt. Het komt simpelweg meestal niet in je op, om iets voor jezelf te doen. Laat staan om oplaadmomenten te creëren voor jezelf. Toch is het heel belangrijk. Want, als jij niet goed voor jezelf zorgt, wie gaat het dan doen? Juist. Helemaal niemand. In deze blog geef ik je tips hoe je beter voor jezelf kan zorgen als mama.

Dit zijn de vijf manieren hoe je je self care als mama kan verbeteren:

 

1. Leg de lat een stuk lager voor jezelf. Niemand kan alles in een keer goed of alles op een dag voor elkaar krijgen. Dat is gewoon niet haalbaar. Goed voor jezelf zorgen betekent ook, dat je lief bent voor jezelf. Dus hoe langer jij de lat legt in je leven als mama, hoe beter. Sterker nog; gooi die hele lat maar gewoon het raam uit. Want, als jij constant de lat sky high legt voor jezelf, maar dat structureel niet kan halen, voel je constant een gevoel van falen, ik ben niet goed genoeg, etc. Niemand gaat goed op dit gevoel van ik ben niet goed genoeg als moeder. Dus jij ook niet, lieve mama.

2. Vraag om hulp wanneer je kan. Dit klinkt als ene open deur, maar je wil niet weten hoe vaak ik hierover praat met cliënten in mijn praktijk. De meeste mama’s vinden namelijk dat ze het “gewoon’ zelf moeten kunnen allemaal. Niks is minder waar. De meesten van ons moeder, hebben hulp nodig en daar is niks mis mee. Het moederschap is nu eenmaal aanpoten en dat kan en hoef je niet allemaal alleen te doen. Dus vraag je inner circle om hulp of vlieg, indien dit financieel haalbaar is, een betaalde oppas in. Hierdoor creëer je meer ruimte voor jezelf en ervaar je minder stress als mama.

3. Plan tijd voor jezelf in. Als iets goed is qua self care is het wel op die much needed me time te plannen voor jezelf. Plannen is hierbij het sleutelwoord, want de meeste moeders nemen die tijd voor zichzelf niet zomaar. Als je deze me time inplant op wekelijkse basis, ga je het sneller doen. Bespreek dus met je partner wanneer jij en hij of zij deze tijd nodig heeft en geef elkaar de ruimte. Zodat je beiden op kan laden als ouders. Dit is zo ontzettend belangrijk. Als je tijd hebt om even “uit” te gaan, op te laden en jezelf kan voelen in plaats van alleen mama, ga je merken dat er wezenlijk iets verandert. Laten we wel zijn, als jij dit niet doet, wie gaat dit dan doen? Zoals ik hier boven al zei: helemaal niemand.

4 Accepteer dat je soms faalt. Dat is voor veel moeders enorm lastig, omdat ze uit perfectionisme heel graag alles perfect willen doen. Zowel voor hun kindje, als zichzelf. Op het moment dat je die perfectionistische ik de touwtjes in handen geeft, is niks ooit goed genoeg. Je verdient zoveel meer dan dit. Je hoeft het namelijk helemaal niet perfect te doen, lieve mama. Sterker nog: omarm de chaos, durf glorieus te falen. Lach om je eigen bloopers. Dat geeft lucht en maakt het minder zwaar of beladen. Daarnaast leer je je kindje(s) een waardevolle les; falen mag en is niet het einde van de wereld. Ik doe dit zelf ook met mijn meisjes en ik merk dat ze hier heel goed op reageren. Ja, dit kan je dus al vanaf de baby fase toepassen, want dan wordt het steeds makkelijker om met falen om te leren gaan voor zowel jou als je kindje(s).

5. Probeer zo mindful mogelijk om te gaan met wat je denkt en voelt. Dus probeer geen oordeel vellen over wat je denkt of voelt aan emoties. Het mag er allemaal zijn, want het is er toch al. Je er tegen verzetten of er voor uit de vlucht staan, heeft geen zin. Je maakt het hierdoor juist alleen maar groter. Alsof je een boomerang weggooit die steeds weer terugkomt. Hoe liever jij bent voor jezelf en deze dingen van jezelf gaat accepteren, hoe leuker en hoe makkelijker het moederschap wordt. Je mag dit voelen, het is oké, lieve mama.

Wil je hulp?

Lees je bovenstaande en kan je maar moeilijk genieten van het moederschap? Heb je moeite met je perfectionistische inslag en wil je hier beter mee om leren gaan? Mail dan naar info@froufroubegeleiding.nl Ik begrijp je als geen ander en ga je hiermee helpen.

 

let's
connect

on Instagram

@geenrozewolk