7 manieren om in de Corona crisis je hoofd boven water te houden

7 tips on how to keep your head above water during the Corona crisis

Het is denk ik de gekste tijd waarin ik ooit heb geleefd: de Corona crisis. Wie had ooit kunnen denken dat de hele wereld plat gelegd zou worden door een uit de kluiten gewassen griepvirus? Hiermee wil het absoluut niet bagatelliseren, want Covid 19 is as real as it gets. Mijn man werkt momenteel intensief aan een zo goed mogelijke opvang van de Corina patiënten in zijn ziekenhuis. Dit betekent dat er overal bedden vrijgemaakt moeten worden om IC plekken te kunnen creëren. Daarnaast werken alle verpleegkundigen, kraamverzorgsters, verloskundigen, politieagenten, supermarktmedewerkers, vuilnisophaaldiensten, leraren, GGD medewerkers en nog vele andere beroepsgroepen keihard om ons land draaiende te houden.

Multitask mommy

Nu we als ouders allemaal thuis zitten, wordt er ineens een enorm beroep op ons multitaskvermogen gedaan. Niet alleen is fulltime thuiswerken en je kids thuis hebben een uitdaging. We zijn ook ineens omgedoopt tot home teacher. Iets wat ik van zijn lang zal zijn leven niet heb geambieerd. Maar we doen het toch, want zo zijn wij moeders. De schouders eronder en gaan. Daarnaast is deze periode ook enorm uitdagend. We worden chronisch overvraagd door de zorg voor onze kinderen, het huishouden, angst voor besmetting en de constante nieuwstroom die via je tv, tablet en telefoon je huis binnenkomt.

Niet gek dat het soms kan voelen alsof je bijna verzuipt. Veel moeders vragen zich dagelijks af: hoe ga ik dit in allemaal managen? De huiswerkschema’s zijn niet van de lucht en we krijgen de hele dag appjes, tips en tricks hoe we het als moeder allemaal aan zouden moeten pakken. Worden we hier blij van? Niet per se, denk ik.

Flink aanpoten

Als je net mama of papa bent geworden, is deze periode helemaal intens. De beginperiode na de bevalling is sowieso al heftig, laat staan als je er dan ook nog een Corona Crisis bij cadeau krijgt. De hormonen gieren bij moeders door het lijf, je slaapt amper en je moet enorm wennen aan je nieuwe rol als mama. Tel daar de krampjes en het enorme verantwoordelijkheidsgevoel bij op en je hebt de poppen aan het dansen.  Want, de gemiddelde ouder moet zo net na de bevalling flink aanpoten om dit allemaal aan te kunnen. Als je dan ook nog de maken krijgt met een pandemie, heb je de poppen aan het dansen.

Of je nu net bevallen bent of al oudere kindjes hebt. Of je nu een kindje hebt of een heel elftal, dit zijn de 7 fijnste tips om deze Corona crisis zo goed mogelijk door te komen:

  1. Ontwikkel een ritme of een routine die bij jullie als gezin past, zodat je meer regelmaat krijgt in je dagen. Zo weten jij en je kindje(s) precies waar jullie aan toe zijn en krijg je mentaal ook meer rust. Dus kan je bijvoorbeeld even met een kop thee op de bank als je baby slaapt of als de oudere kinderen even tv mogen kijken en kan jij ook even op adem komen.
  2. Zet een timer wanneer je je kindje moet voeden, wanneer je kroost hun huiswerk moeten maken of als er iets anders belangrijks moet gebeuren. Alle hulp is welkom, dus zet die kookwekker gewoon. Dat is helemaal niet gek, dat is juist slim.
  3. Laat je niet gek maken door alles wat je leest op sociale media of nieuwssites. Het is heel verleidelijk om alle websites af te speuren naar de nieuwste informatie. Dat geeft een soort gevoel van controle. Maar eigenlijk is dit niks meer dan schijnveiligheid creëren. De pandemie wordt er niet minder van als jij twintig keer per dag de RIVM website raadpleegt en het kost je veel energie. Deze energie heb je nu juist zo nodig voor jezelf en je gezin.
  4. Probeer te accepteren dat je niet meteen alles weet of begrijpt omtrent het homeschoolen van je kids en dat dit helemaal oké is. Je hoeft namelijk ook niet alles te weten! En hoewel het lijkt, alsof sommige moeders alle waarheid in pacht hebben, dat is niet zo. Die andere moeders doen ook maar wat, echt waar!
  5. Praat met bevriende moeders en deel je ervaringen met hen. Soms kan het al enorm opluchten om even lekker van je af te kletsen of je tranen te laten gaan. Je hoeft niet altijd sterk te zijn. De herkenning die je vindt bij andere moeders die in hetzelfde schuitje zitten, kan zo fijn zijn. Samen even lachen of een traan laten: het mag allemaal!
  6. Plan een dagdeel in de week vrij voor jezelf. Nee, dat is niet egoïstisch en nee: dit maakt je geen ontaarde moeder. Ik begrijp dat dit nu heel lastig kan zijn, omdat jij en je partner veel thuis werken of als een van jullie een vitaal beroep heeft (of wellicht allebei). Je moet als mama ook even op kunnen laden en dat kan alleen als je tijd voor jezelf vrijmaakt. Doe wat voor jou goed voelt of waar jij blij van wordt. Voor de een is dat sporten, voor de ander een goed boek lezen. Er zijn legio opties voor thuis work-outs te vinden op Youtube bijvoorbeeld. Als jij er maar van op kan laden, dat is het allerbelangrijkste!
  7. Omarm de onzekerheid en de wanhoop die je soms voelt in deze uitdagende periode in je leven.  Hoe harder je je verzet tegen de angsten, de somberheid en de eenzaamheid, hoe moeilijker je het jezelf maakt.  Het is op dit moment gewoon heel erg zoeken naar de nieuwe balans in jullie gezinsleven. Voor zowel jou als je partner, is deze Corona crisis enorm wennen en bovendien: aanpoten. Dus als je steeds bevestiging gaat zoeken of jezelf gaat vergelijken met andere moeders of gezinnen, maakt dat je nog meer onzeker. Zeg tegen jezelf: “Ik ben een goede moeder” of: ”goed is ook goed genoeg, het hoeft niet allemaal perfect.”. Herhaal dit zo nodig een paar keer per dag. Wees lief voor jezelf! Dat helpt!

Wil je hulp?

Mocht je bovenstaande lezen en denken: ik herken dit volledig en kan wel een steuntje in de rug gebruiken. Mail dan naar info@froufroubegeleiding.nl. Ik zie veel mama’s via Skype en help zoveel mogelijk moeders die het nu zwaar hebben in deze Corina crisis.