Als je als moeder constant in angst leeft

Als je als moeder constant in angst leeft

Sommige moeders voelen zich na de bevalling enorm onrustig. Het enorme verantwoordelijkheidsgevoel is overweldigend aanwezig. Vaak gaat dit gevoel gepaard met angstige en paniekerige gedachten en emoties. Omdat je niet weet wat normaal is, denken veel moeders dat dit erbij hoort of nog erger: dat ze zich aanstellen. Niks is minder waar. Als de angst vervolgens niet weggaat, maar alleen maar erger wordt, voelen deze mama’s zich vaak enorm onzeker en bang. Deze mama’s vragen zich af: wat als dit voor altijd blijft? Waarom denk ik de hele tijd zulke enge dingen? Wanneer stopt dit?.

Intrusies

Ik zie dit vaak in mijn praktijk en veel van deze moeders krijgen daarnaast last van intrusies. Dit zijn gedachten als: wat als ik mijn kind uit het raam gooi? Of als je de vaatwasser leegruimt: wat als ik mijn kind neersteek met een mes? Ik had hier zelf ook enorm veel last van na de geboorte van mijn oudste dochtertje. Ik dacht oprecht dat ik gek aan het worden was. Dat ze mijn kind bij me weg zouden halen en ik haar nooit meer zou zien.  Ik vroeg mezelf af: waarom denk ik dit de hele dag? Ik moet wel een hele slechte moeder zijn, dacht ik steeds. Dit alles gaf me nog meer angst en hierdoor belandde ik in een negatieve spiraal waar ik zelf niet meer uitkwam.

Veel schuld- en schaamtegevoel

Veel moeders kampen met deze intrusieve gedachten en durven het aan niemand te vertellen. Uit schaamte en schuldgevoel of uit angst om weggezet te worden als slechte moeder. Dit soort gedachten zijn, hoe gek dat ook klinkt, volkomen normaal. Het is een waarschuwingssysteem vanuit je brein dat zegt: let je op dat je de buggy niet loslaat als je op een steile helling loopt. Of: let je op dat je niet per ongeluk je kindje onder water laat gaan bij het in bad doen. Kortom: dit zijn allerlei scenario’s waar je je kindje voor wil behoeden.

Het is een waarschuwingssysteem

Op het moment dat je kan bevatten dat dit een waarschuwingssysteem is en dat dit alles niks zegt over of je wel of niet een goede moeder bent, krijgt de angst minder vat op je. Je kan weer even ademhalen en krijgt letterlijk weer wat lucht. Probeer er over te gaan praten met iemand. Ik weet uit eigen ervaring hoe moeilijk dit is en hoe hoog die drempel is waar je overheen moet. Doe het toch. Ga alsjeblieft praten over wat er zich allemaal in je hoofd afspeelt. Je bent geen slechte moeder, echt niet. Weet dat ook deze gedachten weer voorbij gaan.

Accepteren van je gedachten en emoties

Daarnaast is het belangrijk dat je gaat accepteren dat je dit soort gedachten en emoties hebt. Je hoeft het niet leuk te vinden, dat is wat anders. Maar, zodra je ze kan accepteren voor wat ze zijn: van voorbijgaande aard, zullen de negatieve gedachten minder vat op je krijgen. Angst, paniek en sombere gedachten gaan vaak hand in hand. Probeer die vicieuze cirkel te doorbreken en er over te gaan praten. Dat kan met je partner zijn, een goede vriendin, je zus, etc. Mocht het na langere tijd nog steeds niet beter gaan, zoek dan professionele hulp. Ga hier alsjeblieft niet te lang alleen mee rondlopen. Dan wordt het erger, niet beter. Ook dit weet ik uit eigen ervaring.

Ook ik was die mama

Ik heb maandenlang rondgelopen alleen, met mijn intrusies. Ik trappelde en ik trappelde en uiteindelijk verzoop ik bijna. Ik was er van overtuigd dat ze me op zouden sluiten en ik mijn kindje nooit meer zou zien, als ik zou vertellen wat er zich allemaal in mijn hoofd afspeelde. Niks bleek minder waar. Ik kreeg goede hulp en leerde dat ik goed ben, precies zoals ik ben. Ook met mijn angst en mijn intrusieve gedachten. Dat gun ik jou ook! Lees je dit en denk je; ik heb hier ook veel last van? Mail dan naar info@froufroubegeleiding.nl. Ik ga je hiermee helpen en zorgen dat je weer ontspannen in het moederschap kan staan. Ook ga ik starten met de groep sessies via Zoom. Hier kan je praten met andere moeders die ook wat steun nodig hebben in het moederschap. Zodat je je weer wat zelfverzekerder voelt als mama!