Zwanger na een postpartum depressie

Zwanger na een postnatale depressie

Als je na de bevalling van je eerste kindje niet op een roze wolk zit, kun je je vaak niet voorstellen dat je ooit weer de moed zal hebben om nog een keer zwanger te raken. Veel moeders die mij volgen op instagram vragen mij: hoe was dit voor jou? Ik schreef hier al eerder een blog over. Net als voor mij, is voor de meeste moeders die toendertijd geen roze wolk hadden, enorm spannend om überhaupt al na te denken over een tweede kindje. Laat staan als het moment dan daar is en ze ook daadwerkelijk zwanger zijn.

Dit wil ik nooit meer meemaken

Veel moeders vrezen voor een herhaling van zetten. Heel begrijpelijk, want als je ooit in een postpartum depressie hebt gezeten, wil je dit nooit meer meemaken. Veel moeders krijgen er een knoop van in hun maag en dit is niet van de zwangerschapsmisselijkheid. Het is pure spanning die zich opbouwt in hun lijf en in hun mentale gesteldheid. Ze vragen zich af: hoe zal het me dit keer vergaan? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik dit keer wel op die roze wolk beland? Het antwoord op deze vraag is niet zo simpel.

Praat over je gevoelens

Ik zie veel moeders in mijn praktijk die zwanger zijn na een niet zo roze wolk bij hun eerste (of tweede, derde) kindje. Deze moeders zitten vaak vol onzekerheid en willen er alles aan doen om het dit keer wel in goede banen te leiden. De eerste stap hierin is: praat erover met je partner, een goede vriendin, je zus, etc. Zorg ervoor dat je inner circle weet wat je doormaakt en waar je mee zit. Er is niks zo eenzaams als al je emoties en angsten in je eentje verteren. Dus doe dit niet en start met praten.

Goede begeleiding tijdens de zwangerschap

Daarnaast is het belangrijk dat je al goede begeleiding krijgt tijdens je zwangerschap. Hoe eerder je aan de bel trekt, hoe beter. Want, als je nu al rondloopt met buikpijn over hoe het er na de bevalling aan toe zal gaan en hier niks mee doet, zal dit eerder toenemen, dan afnemen. De spanning zal zich blijven opbouwen. In plaats van aan de slag te gaan met je negatieve gedachten en emoties, krijg je die opbouwende spanning er ook nog eens bij. Dit is niet goed voor jou, maar ook niet voor je kindje(s). Zowel in je buik als daar buiten. Als je al een kindje rond hebt lopen, zal hij of zij ook merken dat je ergens mee zit. Misschien heb je een kort lontje, of ben je afwezig. Ook dit is niet fijn voor jullie beiden. Jij gooit bakken energie het raam uit en je kindje moet jouw aandacht delen met je angsten en spanningen. Wellicht scroll je uren over internet en allerlei fora op zoek naar antwoorden op vragen waarvan je nooit had bedacht ze te kunnen hebben. Dit doe je natuurlijk niet expres. Je wil hier dolgraag vanaf, maar weet niet hoe.

Geef jezelf een Google verbod

Het klinkt makkelijk, maar ik weet dat dit niet zo eenvoudig is. Stop met Googlen en vraag voor de echt belangrijke dingen aan je partner of hij of zij het voor je wil opzoeken. Je hebt je energie nu keihard nodig voor jezelf en je gezin. Al dat zoeken naar dingen op internet geeft een soort gevoel van veiligheid. Eigenlijk is het meer schijnveiligheid, want na tien minuten is dit gevoel van controle weer weg en moet je weer opnieuw beginnen.  Zoek daarnaast afleiding op de momenten dat de spanning je aanvliegt. Blijf niet binnen zitten , maar ga met je kindje naar buiten, even een ommetje maken of naar de speeltuin. Alles wat binnen de huidige Corona maatregelen mogelijk is.

Zoek professionele hulp

Als laatste zou ik willen zeggen: zoek in ene vroeg stadium al naar een lifecoach of therapeut die je aanspreekt of waar je een goed gevoel bij hebt en maak een afspraak. Hoe eerder je hulp krijgt, hoe beter. De moeders die bij mij in de praktijk een zwangerschapstraject volgen, voelen zich hierdoor binnen afzienbare tijd meer ontspannen en zelfverzekerd. Ik gun jou dit ook! Wil je ook hulp tijdens je zwangerschap? Mail dan naar info@froufroubegeleiding.nl